وزیر خارجه عربستان: شکست توافق هسته‌ای منطقه را وارد فازی خطرساز می‌کند

شاهزاده فیصل بن فرحان: حتی اگر توافقی حاصل شود هم تنها به معنی اولین گام است و تضمین نمی‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود

«پادشاهی عربی سعودی به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد»-JUNG YEON-JE / POOL / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران که پس از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی دست‌کم در ظاهر در تعلیق به‌سر می‌برد، گفت: «شکست توافق هسته‌ای با ایران، منطقه را وارد فاز بسیار خطرناکی خواهد کرد.»

به گزارش العربیه، وزیر امور خارجه عربستان در همایش گفت‌و‌گو در ابوظبی گفت: «پادشاهی عربی سعودی به تلاش برای دستیابی به توافق ادامه خواهد داد.»

او در عین حال تاکید کرد که حتی اگر توافقی حاصل شود هم تنها به معنی اولین گام است و تضمین نمی‌کند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رود.

مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، در نیمه اسفندماه پس از حمله روسیه به اوکراین تعلیق شد و پس از آن چند دور تلاش شامل میزبانی قطر به پیشرفت گفت‌و‌گوها کمکی نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد، موضع عمومی غرب درباره مذاکره با تهران اندکی تند‌تر شد و مقامات کاخ سفید با محافظه‌کاری و بدون اعلام پایان مذاکرات، گفتند که موضوع اعتراضات در ایران برای آنها اولویت است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که در‌حال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای‌اند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا را تایید کرده است. برخی نیز از زمان اندکی سخن می‌گویند که تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای نیاز دارد.

شاهزاده فیصل بن فرحان درباره احتمال تولید سلاح هسته‌ای در ایران گفت: «این مساله می‌تواند یک تحول خطرناک باشد که امنیت منطقه را تهدید می‌کند.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیستند، اما ما به اطمینان بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

او در ادامه درباره سفر رئیس‌جمهوری چین به عربستان سعودی که با موضع‌گیری‌هایی درباره ایران همراه بود هم گفت‌و‌گوها با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان را بسیار مهم ارزیابی کرد.

بیشتر از جهان